Eten

Krijg jij genoeg binnen van deze voedingsstoffen?

Fanatieke sporters houden al hun macro’s bij, terwijl anderen geen idee hebben wat zij nu precies op een dag binnenkrijgen. We hebben allemaal wel eens gehoord van eiwitten, koolhydraten en vetten, maar wat dit nu precies inhoudt en wat in welk voedingsmiddel zit is voor veel mensen toch een grijs gebied. Toch is het belangrijk om kennis te hebben van deze voedingsstoffen en inzicht te krijgen in wat je op een dag binnenkrijgt. Waarom gezonde voeding belangrijk is? Dat hoef ik je natuurlijk niet uit te leggen. Wat ik je wel ga uitleggen is wat basisinformatie over de verschillende voedingsstoffen.

Eiwitten

Te beginnen met eiwitten. Eiwitten zijn een van de drie macronutriënten die je lichaam nodig heeft om te functioneren. Een menselijk lichaam bestaat uit wel meer dan honderdduizend eiwitten, die elk hun eigen doel hebben. Eiwitten zijn belangrijk omdat ze calorieën en aminozuren opleveren. Aminozuren zijn dan weer de bouwstenen voor het eiwit in lichaamscellen. Volg je het nog? Onderscheid wordt gemaakt tussen dierlijke en plantaardige eiwitten. Je vindt ze in vlees, vis, melk, kaas, -jawel- eieren, brood, peulvruchten, noten en graanproducten. Volwassenen hebben zo’n 0,8 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht nodig.

Koolhydraten

Sommige mensen krijgen al rillingen bij het lezen van het woord. Toch zijn koolhydraten niet per definitie ongezond. Koolhydraten zijn zelfs een belangrijke bron van energie van ons lichaam. Er wordt aangeraden om 40 tot 70% van onze energie uit koolhydraten te halen. Koolhydraten zijn in te delen op twee manieren, namelijk enkelvoudig of meervoudig en verteerbaar of onverteerbaar. Goede voedingsmiddelen hierbij zijn graanproducten zoals volkorenbrood, aardappels, peulvruchten, groente en fruit. Koolhydraatarme producten die arm zijn aan voedingsstoffen kun je beter overslaan. Dit zijn producten als frisdrank, koek en snoep. Koolhydraten zijn dus helemaal niet zo erg, zo lang je maar de juiste soort binnenkrijgt.

Vetten

De laatste factor van de drie macronutriënten zijn vetten. Vet is een bron van energie, essentiële vetzuren en verschillende vitamines, zoals A, D en E. Het onderscheid wordt gemaakt in onverzadigd en verzadigd vet. Vet in voedingsmiddelen bestaat altijd uit een combinatie van beiden soorten. Verzadigde vetten zijn hierbij de ongezonde groep. Deze vindt je vooral terug in vet vlees, volle zuivelproducten en koekjes, chocolade, gebak en hartige snacks. De onverzadigde vetten daarentegen leveren essentieel vetzuren. Deze vindt je terug in noten, pinda’s, plantaardige oliën en vette vis. Bij plantaardige oliën kun je denken aan palm oil, zonnebloemolie of sojaolie. Deze oliën vindt je terug in een heleboel verschillende voedingsmiddelen, maar ook in bijvoorbeeld verzorgingsproducten als shampoo en zonnebrandcrème.